Durf te kiezen voor een interview

31-08-2016 10:45

In een tjokvolle zaal probeer ik zicht te krijgen op de spreker. Ik zit in het publiek, op een behoorlijk afstand van het podium. Hij is klein en het podium laag. Ik zie hem nauwelijks. De spreker is een ‘grote Amerikaanse naam’ met een spraakmakende theorie. Een peperdure publiekstrekker.

 

Om me heen zie ik veel mensen bezig met hun telefoon. Ze twitteren om de buitenwereld te laten weten dat ze hier zijn, bij deze bijzondere lezing. Dat lijkt belangrijker dan wat de man zegt. En eerlijk is eerlijk, wat hij vertelt, is alleen met opperste concentratie te volgen – hij spreekt rap Amerikaans en heeft geen idee wie zijn toehoorders zijn. Ik pak mijn telefoon en zoek hem op, lees de filosofie die hij predikt. Met die kennis luister ik verder en merk dat hij hier niets nieuws vertelt. Het is een standaardverhaal van 45 minuten dat we net zo goed op internet hadden kunnen lezen. Hij is ook niet een man die door zijn aanwezigheid iets toevoegt. Hij maakt geen contact met het publiek, is niet geneigd met ons in gesprek te gaan. Hij steekt z’n verhaal af en vertrekt.

 

Wat een verloren kans! En wat jammer ook voor mijn collega-dagvoorzitter die niet meer ‘mocht’ doen dan de man aankondigen en uitluiden. Ik ben komen kijken en luisteren omdat zij zich wil aansluiten bij onze vakgroep GoedeDagvoozitters. Dat doen we vaker, bij elkaar op bezoek gaan. Om van elkaar te leren, feedback te geven en ideeën op te doen over werkvormen bijvoorbeeld.

 

Werkvormen. Wat zou er gebeurd zijn als mijn collega de man had kunnen interviewen? Ik weet zeker dat het dan een totaal andere bijeenkomst geweest zou zijn. Een interview geeft beweging, dynamiek. Je stemt het gesprek af op het publiek, dat je op die manier bij de les kunt houden, gefocust op het onderwerp. Je kunt er lucht inbrengen, de hoeveelheid informatie doseren. Een interview is spannend, zeker met een onderwerp dat mensen raakt en discussie oproept. Daar móet je iets mee, je publiek moet daar deel van uitmaken.

 

Misschien nog wel belangrijker is dat je met een interview ook het standaardverhaal vermijdt. Je lokt als het ware een ‘verhaal op maat’ uit. In een interview kun je een man als deze spreker uitdagen, zijn inzichten en visie op een aantrekkelijke en ‘andere’ manier naar buiten brengen. En zijn verhaal koppelen aan de lokale situatie; daarbij is het publiek ook belangrijk. Op die manier wordt een bijeenkomst op alle fronten sterker, je maakt echt gebruik van iemands kennis en je krijgt andere informatie boven tafel dan die overal te vinden is. Dát is de toegevoegde waarde van een dergelijke spreker. Mijn pleidooi: durf te kiezen voor een interview, want zelfs de allerbeste sprekers winnen daarbij.

interview.jpg
reacties  0 reacties reageren